Bodycoaching of lichaamsgerichte coaching

lichaamsgerichte coacingBodycoaching of lichaamsgerichte coaching richt zich op datgene wat te maken heeft met het ervaren van het lichaam en bijvoorbeeld het leren voelen van gevoelens. U kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen. Dit kan u helpen als u veel onrust ervaart of moeite heeft om te ontspannen na inspanning.
Het lichaam kan je bijvoorbeeld vergelijken met een boom. Een boom die sterk geworteld is in de grond, waarbij het belangrijk is dat de wortels in de grond blijven om de boom te laten groeien en leven. Door de wortels in de grond kan de boom boven de grond verder groeien en bloeien en een belangrijke rol in de omgeving innemen. Er kunnen dan vogels in wonen, die nestjes bouwen, er kan geschuild worden bij regen of voor de zon.

Zo kan je ook je leven ervaren. Om stevig te staan, om te groeien en te leven is het belangrijk om ontspanning en inspanning in balans te hebben, om er zo te kunnen zijn voor je omgeving. Waarbij dit alles te maken heeft met je lichaam en aandacht voor datgene wat je lichaam aangeeft. Als er een storm is en een boom is ontspannen dan beweegt hij flexibel met de wind/storm mee. Wanneer de boom stil blijft staan en niet meebeweegt zal de boom omvallen of breken. Dit is zo ook bij ons, wanneer we gespannen stil blijven staan en ons lichaam en/of onze gedachten gespannen zijn, dan kan er een tijd komen dat de boom, jijzelf, breekt of om valt. Bodycoaching kan helpen om meer balans te ervaren en in tijden van storm 'flexibeler' te kunnen zijn.

Wilt u meer weten over deze vorm van coaching? Anne - Marije kan u er meer over vertellen.