Neurofeedback

Neurofeedback (of EEG-Biofeedback) is een methode om de eigen hersenactiviteit te beïnvloeden door terugkoppeling (feedback) te krijgen over diezelfde hersenactiviteit. Neurofeedback blijkt als therapie effectief te zijn voor veel verschillende aandoeningen. Dit komt omdat het helpt de hersenen uit een ingesleten negatief (gedrags)patroon te halen. Door middel van het kijken naar een ontspannende dvd-film of middels het spelen van een computerspelletje kunnen wij uw hersenen trainen om een gezond hersengolfpatroon aan te maken. Hierdoor stellen wij uw hersenen in staat om een breed spectrum aan problemen zelf op te lossen. Door met neurofeedback de hersenfunctie te herstellen, kunnen veel lichamelijke en emotionele problemen verlicht of verholpen worden.

De therapeutische toepassingen van neurofeedback zijn legio. Neurofeedback maakt gebruik van de veerkracht en het leervermogen van de hersenen zelf. De therapeutische toepassingen waarbij neurofeedback succesvol is geweest zijn onder andere:neurofeedback

• ADD/ADHD en concentratiestoornissen
  • Dyslexie / dyscalculie
  • Autisme en PDD-NOS
  • Angststoornissen, fobieën en paniekaanvallen
  • Dwangneuroses, tics, Tourettes syndroom
  • Migraines en hoofdpijn
  • Traumaverwerking, post-traumatische stress
  • Depressie
  • Slaapproblemen
  • Burnout
  • Niet-aangeboren hersenletsel (NAH)
  • Whiplash
  • Chronische vermoeidheidsklachten en pijnklachten
  • Epilepsie

Neurofeedback werkt voor zowel kinderen als volwassenen. Dankzij de flexibiliteit van het ontwikkelende kind is neurofeedback bijzonder effectief. Zodra de hersenen geleerd hebben om normaal te functioneren is het effect meestal blijvend en komt terugval zelden voor. Neurofeedback werkt heel goed voor ADHD, waarbij geen medicatie meer nodig is. Er is hier onderzoek naar gedaan en het resultaat is dat neurofeedback een gelijkwaardig alternatief is bij ADHD als medicatie. U kunt hier meer informatie lezen.

Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen of kijken op de website van Stichting Neurotherapie Centrum Hilversum. Bovenstaande informatie is afkomstig van deze site en met toestemming overgenomen. De therapeut die neurofeedback geeft is opgeleid in Hilversum en werkt samen met het Neurotherapie Centrum in Hilversum.