Veelgestelde vragen (FAQ)
Hoe meld ik mij aan?
Je kan met ons per telefoon of mail contact opnemen om een afspraak te maken. Mochten wij de telefoon niet oppakken dan kan je de voicemail inspreken. Ook kan je gebruik maken van het contactformulier op onze website. We doen ons best om binnen 1 dag te reageren op je mail of eventuele voicemail. Neem voor het maken van een afspraak contact met ons op.
Wat moet ik mij voorstellen bij de intake?
Bij de intake heb je meestal 1 of 2 gesprekken waarin je bespreekt waar je voor komt. Vaak vragen we om een aantal vragenlijsten thuis in te vullen. Van de gesprekken en de vragenlijsten maken we een behandelplan dat we met jou bespreken. Als je daar toestemming voor geeft, brengen we je huisarts op de hoogte van het behandelplan middels een brief.
Hoe weet ik welke hulp ik nodig heb?
Als je contact met ons opneemt dan kijkt Hanneke Nijkamp (praktijkhouder) samen met jou wat de reden is dat je komt en welke hulpverlener daar het beste bijpast. Het is soms lastig om direct duidelijk te hebben voor jezelf welke hulp je nodig hebt.
Met welke hulpvragen kan ik terecht?
Door de grote diversiteit van ons team bieden wij voor bijna elke hulpvraag een passende behandeling. Zowel korte als langere trajecten zijn mogelijk en is helemaal in afstemming met jouw eigen wensen hierin. Onderstaande lijst geeft een kort overzicht bij welke hulpvragen we jou kunnen helpen. Mocht jij een andere hulpvraag hebben, neem gerust contact op om dit met ons te bespreken. Wij helpen mensen met diverse hulpvragen, zoals bijvoorbeeld :
- Angstklachten
- Stemmingsklachten (depressiviteit)
- Relatieproblemen (ouder-kind / partners / gezin)
- Geloofs- en identiteitsvragen
- Niet lekker in je vel zitten, dingen op een rijtje zetten
- Burn-out / overspannen zijn
- Omgaan met emoties, emoties voelen en uiten
- Eetproblematiek
- ADHD/ADD
- Jezelf beter leren kennen
- Verwerken van moeilijke gebeurtenissen (trauma’s, scheiding, overlijden dierbare, ontslag, gepest zijn/worden)
- …. Enz.
Op welke dagen en tijden kan ik terecht?
Je kan bij ons terecht van maandag tot en met vrijdag, zowel overdag als ’s avonds. Samen met jou kijken we naast welke hulpverlener goed bij je zou passen, ook welke dagen en tijden jou het beste uitkomen. We werken in principe ook zonder wachtlijst.
Wat is het verschil tussen therapie en coaching?
Het verschil zit vooral in de hulpvraag die je hebt: gaat het om een probleem (therapie) of om een wens (coaching) die je hebt. Het onderscheid is niet altijd eenvoudig te maken, wij kunnen samen met jou bekijken wat het beste in jouw situatie is. Daarnaast is het zo dat je bijvoorbeeld kan starten met coaching en als er toch meer nodig blijkt te zijn dat je bij een andere collega met therapie verder gaat. Uiteraard is dit alles in overleg met jou.
Bij coaching gaat het vaak meer om praktische handvatten, werken in het ‘hier en nu’. Bij therapie ga je vaak meer samen op zoek naar hoe dingen zijn gelopen, waarom je je op een bepaalde manier gedraagt, waar dingen vandaan komen. Bovenstaande scheidslijn is niet heel scherp, soms lopen therapie en coaching door elkaar heen.
Wie werken er bij jullie?
Wij werken als multidisciplinair team samen, dat betekent dat er verschillende soorten hulpverleners bij ons werkzaam zijn. Zowel psychologen als therapeuten en coaches versterken ons team. Ons team bestaat onder andere uit psychologen voor volwassenen, kinder- en jeugdpsycholoog, EMDR/traumatherapeuten, neurofeedbacktherapeuten, kindercoach, beeldend vaktherapeut, psychomotorisch therapeut en een danstherapeut.
Hoe omschrijf je jullie werkwijze?
Er zijn verschillende (praktische) redenen om voor de Caritasgroep te kiezen:
- Je betaalt per gesprek, je weet waar je aan toe bent.
- Je hoeft niet eerst je verplichte eigen risico op te maken.
- Je privacy is volledig gewaarborgd. Je zorgverzekeraar kan geen inhoudelijke informatie opvragen, wat via de basisverzekering wel mogelijk is.
- Bijna alle hulpvragen komen in aanmerking voor vergoeding. Je hoeft geen verwijsbrief van de huisarts te hebben en geen ‘psychische diagnose/classificatie’.
- Je bepaalt samen met je therapeut welke begeleiding het beste is in jouw situatie. De zorgverzekeraar heeft hier geen invloed op.
- Je bepaalt zelf hoe vaak je komt en de frequentie van de gesprekken. Wij kunnen je hierin adviseren, jij hebt de regie.
- Je kan zelf je eigen psycholoog, therapeut of coach uitkiezen als je dat wilt.
Wat zijn de kosten voor een afspraak bij jullie?
Kijk hier voor alle actuele tarieven.
Wat wordt er vergoed van de gesprekken bij jullie?
Veel zorgverzekeraars vergoeden vanuit een aanvullend pakket een gedeelte van de gesprekken bij ons. Wat er precies vergoed wordt is afhankelijk van je aanvullende pakket en de registraties van je hulpverlener. Samen met jou kunnen we dit voor je uitzoeken, zodat je weet waar je aan toe bent. Vergoeding valt bij de zorgverzekeraar onder het potje ‘alternatieve geneeswijzen / psychosociale hulpverlening’. Je hoeft niet eerst je verplichte eigen risico op te maken en een verwijsbrief van de huisarts is niet noodzakelijk.
Coaching wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar en vergoeding via de basisverzekering is bij ons niet mogelijk.